اموال گمشده

در زیر مجموعه سؤالاتی در مورد احکام اموال گمشده که از آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) را آورده ایم. البته عمل به این مسائل باید مطابق فتوای مرجع خود باشد. 

1- اموال مجهول المالكي كه از دريا گرفته مي شود

خواهشمندم بفرماييد حكم استفاده از اموالي كه توسط قاچاقچيان در حال فرار بروي آب ريخته شده و توسط افراد در ساحل جمع آوري ميشود، چه ميباشد؟ 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 24 / 1 / 1391 ] [ 11:27 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

غصب

نکاتي به عنوان پيش درآمد بحث مطرح مي‏شود:

نکته‏ي اول:

غصب در لغت «اخذ از روي ظلم و قهر» را گويند. و در اصطلاح فقها عبارت است از «استيلا و در اختيار و تحت يد قرار دادن هر چه که مربوط به ديگري است، مال يا ملک ديگري و يا حق او». 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 22:14 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

رقصیدن

شمارا از رقص و وسائل لهو منع می کنم.« اصول کافی-جلد 6- ص432./ » 

حضرت امام خمینی(ره ) : واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد وعروسی ویا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهرخود .

حضرت آیت ا.... گلپایگانی (ره) : فقط رقص زن برای شوهر جایز است ودر غیر این مورد حرام است . 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 21:26 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

موسیقی

موسیقی از دیدگاه مراجع تقلید

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

«موسیقی اگر انسان را از یاد خدا و معنویت غافل کند و به ابتذال، گناه و بیکارگی بکشاند، حرام است.»

مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی فرمودند: «این که ما بگوییم موسیقی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است، نه، من به این معتقد نیستم که موسیقی یک چنین کششی داشته باشد. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 19:5 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

غیبت

معنای غیبت

فقها تعاریف فراوانی برای غیبت داشته اند و معیارهایی در این خصوص ارائه كرده اند. شیخ شهید در كتاب كشف الریبه ملاك غیبت را اینگونه معنا كرده است كه:

" هرگاه كسی در غیاب دیگری سخنی نسبت به او بگوید كه عرفاً و در نزد مردم نقص و عیب به حساب می آید و قصد وی از این كار سرزنش و یا برملا كردن نقص او باشد، مرتكب غیبت شده است." 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 18:51 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

دروغ

تعریف دروغ

با این که این واژه از واژه هایى است که همگى با معنا و مفهوم آن آشنا هستیم، در عین حال در میان دانشمندان در تعریف آن گفت و گوهاى زیادى است، بعضى دروغ گویی را به معناى عدم مطابقت محتواى سخن با واقعیت ذکر کرده اند، در حالى که بعضى دیگر آن را عدم مطابقت با تشخیص و اعتقاد گوینده مى دانند، و از آیه شریفه سوره منافقون براى این سخن استمداد جستند، آن جا که مى فرماید: 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 12:8 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حج

احكام حج

1: « حَجّة الاسلام » بر هر مسلمانى، در تمام عمر، يك مرتبه واجب مى شود. و نبايد آن را از سالى كه مستطيع شده، تأخير بيندازد. تفصيل كامل احكام و اعمال حج را در « رساله مناسك حج » بيان نموده ايم و اينجا به طور مختصر بيان مى شود. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 1 / 1 / 1391 ] [ 11:42 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

خاطراتي از توجه امام راحل به امام زمان (عج)

شما دعا کنيد 

زمان شاه بود که پدرم شهيد شد. بعد که رفتيم پيش امام، گفتند: پدرت شهيد شده.

يک دفعه ديگر هم که پيش امام رفتيم از ايشان پرسيدم آقا امام زمان کي مي آيند؟ امام روي سرم دست کشيده و گفتند: «شما دعا کنيد، شما دعا کنيد».

******* 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 24 / 1 / 1391 ] [ 17:59 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حضرت مهدى(ع) درآینه کلام معصومین

رسول اللّه (صلى الله علیه وآله وسلم) می فرمایند : 

لاتقوم الساعه حتى یقوم القائم الحق منّا و ذلک حین یأذن اللّه عزّوجلّ له و من تبعه نجا و من تخلّف عنه هلک. اللّه اللّه عباد اللّه فأتوه و لو على الثلج فانّه خلیفه اللّه عزّوجلّ و خلیفتى. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 24 / 1 / 1391 ] [ 17:57 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حضرت مهدى (عج) و قرآن کریم

الف) همپاى قرآن: 

این که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در سفارش مشهور خویش فرمود: انى تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتى ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً و بدین سان بر همپایى و همراهى خاندان خویش سلام اللّه علیهم با قرآن کریم، تأکید نمود، دلالت بر این دارد که در زمان ما، کتاب خدا قرآن کریم جز در کنار مهدى آل محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) که یگانه ذخیره و باقیمانده این دودمان پاک است، کتاب هدایت انسانها نتواند بود و از گمراهى و سرگردانى مردم، جلوگیرى نتواند کرد. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 24 / 1 / 1391 ] [ 17:51 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نشانه های ظاهری حضرت مهدی (عج)

امروزه بحثي مطرح است و آن اين است كه راز محبوب شدن فرد در يك جامعه چيست؟ ممكن است در اين باره نظريات گوناگوني مطرح شود كه برخي زيبايي و جمال را راز محبوبيت فرد بدانند، گروهي قدرت و توان جسمي را نشانه محبوبيت شخص در جامعه، همچون قهرمانان بدانند، دسته اي ديگر احسان و مهرباني و گذشت و عطوفت را ريشه محبوبيت فرد قلمداد نمايند و قومي نيز كمال علمي انسان را باعث جلب محبت ديگران به او بدانند 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 17:47 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

آیاتی از قران در مورد امام مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت 

آياتي از قرآن كريم دربارة حضرت مهدي (عج)است و روايات فراواني نيز عهده دار تفسير آن آياتند

و اكنون برخي از آن آيات از منظر مفسران اهل سنت به حضرت مهدي (عج) اختصاص دارند تقديمتان مي كنيم.

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 17:42 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

آیا امام زمان(ع) در جزیره خضراء زندگی می کند؟

شخصی به نام «زین الدّین علی بن فضل مازندرانی»، در سال 690 ق. از سرزمین «بربر»، طی سفری به اقیانوس اطلس، سه روز با کشتی در دل آب، حرکت می کند تا به جزایر روافض (شیعیان) می رسد. در آنجا مطلع می شود که جزیره ای به نام جزیرة خضرا وجود دارد که فرزندان حضرت ولی عصر(ع) در آنجا زندگی می کنند. وی مدت چهل روز در همان محل اسکانش می ماند. پس از چهل روز، هفت کشتی حامل مواد غذایی، از جزیره خضرا، به این جزیره می آید.  

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 23:6 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نهی اعلام زمان ظهور

چرا اعلام زمان ظهور نهي شده است؟ 

در اين روزها، نويسندگان زيادي اقدام به مشخّص كردن زمان ظهور امام زمان(ع) كرده‌اند. اين خود، نشان‌دهندة اشتياق و لحظه‌شماري مردم براي زودتر تحقّق يافتن بشارت‌هاي نبوي(ص) است كه طبق آن، صفحات تاريخ دگرگون مي‌شود و جهت حركت بشريّت را از ستم و بي‌عدالتي به سمت عدالت و دادپروري تغيير مي‌دهد. اين کار، يا از عشق زيادشان به حضرت بقيّـةالله(ع) سرچشمه مي‌گيرد يا از ناآگاهي آنها از حقايق واقعي. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 22:59 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

دلیل عدم ظهور

چرا حضرت مهدی(ع) ظهور نمی‌كند؟

پاسخ: برنامه حضرت مهدی(ع) با برنامه پیامبران و سایر پیشوایان یك تفاوت كلی دارد و آن این كه برنامه وی قانونگذاری نیست، بلكه یك برنامه به تمام معنی اجرایی در تمام جهان است. به این معنی كه او مأموریت دارد تمام اصول تعالیم اسلام را در جهان پیاده كند و اصول عدالت و دادگری و حق و حقیقت را در میان جامعه بشری بگستراند. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 22:57 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حکومت جهانی مهدی(عج)

پیشرفت برق آسای علوم در عصر مهدی(عج):

در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم:

علم و دانش بیست و هفت حرف (بیست و هفت شعبه و شاخه) است؛تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند دو حرف بیشتر نبود،و مردم تا کنون جز آن دو حرف را نشناخته اند،اما هنگامی که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را آشکار می سازد؛و در میان مردم منتشر می سازد؛و دو حرف را به آن ضمینه می کند تا بیست و هفت حرف کامل و منتشر گردد. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 22:55 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

فتنه دجال

یکی از اصحاب امام علی(ع) می گوید:امیر المؤمنین(ع) برای ما خطبه خواند و بعد از حمد و ثنای الهی، فرمود:قبل از آن که مرا از دست بدهید هرچه می خواهید بپرسید و سه بار این جمله را تکرار فرمود. صعصعه بن صوحان از جا بلند شده گفت:یا امیر المؤمنین، دجال چه وقت ظهور می کند؟ حضرت فرمود: بنشین که خدا حرف تو را شنید و دانست که چه ارائه کرده ای. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

برچسب‌ها: تفسیر شخصیت دجال از نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 22:54 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نشانه پنجم : خروج یمانی و خراسانی

یکی از نشانه های حتمی ظهور آن است که سرداری از یمن قیام می کند و مردم را به حق و عدل دعوت می کند.در روایت های شیعه در این باره اخبار زیادی وجود دارد.در این جا با استفاده از روایات منابع معتبر،این نشانه را شرح می کنیم. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 22:51 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نشانه چهارم : قتل نفس زکیه(سید حسنی)

نفس زکیه،یعنی فرد پاک و بی گناه؛کسی که قتلی انجام نداده و جرمی ندارد.در آستانه ظهور مهدی(عج) و در گیر و دار مبارزات زمینه ساز انقلاب ایشان فردی پاک و مخلص،در راه امام(عج) می کوشد و مظلومانه به قتل می رسد.وی از اولاد امام حسن مجتبی(ع) است که در روایات گاهی از او به« نفس زکیه» و « سید حسنی» یاد شده است. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 22:49 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نشانه سوم : خسف

واژه خسف به معنای فرو رفتن و پنهان شدن است.یعنی به امر خدا دشمنان امام مهدی(عج) در دل زمین فرو می روند.بنا بر روایات،این حادثه شگفت در چند نقطه صورت می گیرد: یکی در منطقه بیداء می باشد که سرزمینی بین مکه و مدینه است.دیگری خسف در مشرق و نیز در مغرب است. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 4 / 1 / 1391 ] [ 22:47 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نشانه دوم : ندای آسمانی

سه ندا در ماه رجب

محمد بن حنفیه می گوید از امیر المؤمنین(ع) شنیدم که پیامبر اکرم(ص) می فرمود: می بینم وقتی که همه مأیوس شده اند،ندایی از آسمان بلند می شود که دور و نزدیک، یکسان می شنوند و آن صدا رحمت برای مؤمنین و عذاب برای منافقین است، امیرالمؤمنین(ع) گفت:سؤال کردم:آن صدا چگونه است؟حضرت فرمود:سه ندا در ماه رجب می آید  

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: منتظر

ادامه مطلب
[ 1 / 1 / 1391 ] [ 22:29 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

ابوتراب افتخار اميرالمؤ منين (ع)

كنيه ابوتراب محبوبترين كنيه براى اميرالمؤ منين (عليه السلام ) بود. هر گاه وى را بدين كنيه مى خواندند خشنود و شادمان مى گشت . كنيه ابوتراب زمانى به على (عليه السلام ) عطا شد كه هنوز ازدواج نكرده بود. اما جريانى كه باعث شد امام على (عليه السلام ) عنوان ابوتراب را از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دريافت كند اينگونه است كه عمار ياسر نقل كرده است : 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 24 / 1 / 1391 ] [ 11:34 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

شاه نجف

علی آن شیر خدا، شاه نجف            دُر یکدانه ی دریای شرف

پیشوای همه ی اهل صفا               مظهر علم و ادب، بحر حیا

سرور و سید و سالار جهان            پیشوای همه ی متقیان

روزها در ره حق صائم بود            شب سراسر، همه را قائم بود

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 21 / 1 / 1391 ] [ 10:4 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

عظمت على (ع ) مانند سوره توحيد است

رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به برخى از كسانى كه در لشكر اسلام به همراهى على صلى الله عليه و آله و سلم به جنگ ذات السلاسل رفته بودند فرمود: امير و فرمانده خود(يعنى على (عليه السلام ) را چگونه ديديد؟ 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 21 / 1 / 1391 ] [ 10:0 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حبل خدا کیست؟

روزى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در مسجد ميان اصحاب نشسته بود، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود اكنون كسى را در وارد مى شود كه اهل بهشت است پس از چند لحظه مرد بلند قامتى كه به اهالى مصر شبيه بود وارد شد و عرض كرد يا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم اينكه خداوند مى فرمايد: واعتصمو بحبل الله جمعيا و لا تفرقوا مقصود از حبل الله كيست ؟ حضرت با دست مبارك خود به على (عليه السلام ) اشاره نمود و فرمود اين است حبل الله هر كه بدين شخص تمسك جويد در دنيا و آخرت گمرده نگردد آن مرد على (عليه السلام ) را بغل نمود و بوسيد و از مسجد خارج شد 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه
[ 21 / 1 / 1391 ] [ 9:55 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

آن شب خطر ناک

گروهى از قريش و اشراف مكه از قبايل مختلف در محل تشكيل جلسات مشورتى بزرگان مكه به نام دارالندة جمع شدند تا درباره خطرى كه از ناحيه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آنها را تهديد مى كرد بينديشند. در اثناء راه پير مرد خوش ظاهرى به آنها برخورد كرد كه در واقع همان شيطان بود از او پرسيدند: كيستى ؟ گفت : پيرمردى از اهل نجد. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 21 / 1 / 1391 ] [ 9:43 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

مؤمن واقعی

روزى اميرالمؤ منين (عليه السلام ) از كنار عده اى كه نشسته بودند عبور مى كرد، و ديد آنها لباسهاى سفيد و گران قيمت پوشيده و (نشانه تكبر در آنها مشهود است ) رنگ صورتشان برافروخته است و خنده آنها بلند و زياد است و با انگشت خود هر كس را كه از كنارشان رد مى شود مسخره مى كنند. سپس به عده ديگر رسيد كه لاغر اندام و رنگ آنها زرد و در هنگام سخن گفتن متواضع بودند. آن حضرت در حالى كه تعجب كرده بود خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم رسيد و عرض كرد 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 7:48 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

شیر خدا

 

 

 

علی آن شیر خدا، شاه عرب            الفتی داشته، با این دل شب

شب، ز اسرار علی آگاه است           دل شب، محرم سر الله است

شب شفته است مناجات علی           جوشش چشمه ی فیض ازلی

شاه را دیده، بنوشینی خواب           روی بر سینه ی دیوار خراب

فجر، تا سینه ی آفاق، شکافت         چشم بیدار علی، خفته نیافت

 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 7:45 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

تيرهاى مرگ به خطا نمى رود

اميرمؤ منان على (عليه السلام ) وصى و جانشين پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم اشعار زير را در سوگ جانسوز پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خواند:

الموت لا والد يبقى و لا ولدا                     هذا السبيل الى ان لاترى احدا

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 13:30 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

رسول خدا (ص ) از جنگ جمل خبر مى دهد

عبدالله بن مسعود گفت : به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عرض كردم : يا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم هر گاه از دنيا رحلت كردى چه كسى شما را غسل مى دهد؟ فرمود: هر پيغمبر را وصى او غسل مى دهد. عرض كردم يا رسول صلى الله عليه و آله و سلم وصى شما كيست ؟ فرمود: 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: قسیم النار و الجنه

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 13:23 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]